Met een schat aan informatie de wereld een beetje beter maken

Greydon case

Over Graydon

Bij Graydon geloven ze in de kracht van bedrijfsinformatie. Door bedrijven relevante informatie te bieden, kunnen zij betere zakelijke beslissingen nemen en kunnen ze hun concurrentiepositie verstevigen. Sinds de oprichting in 1888 verzamelt Graydon al data over en voor bedrijven. Dat levert waardevolle inzichten op.

De uitdaging

Graydon wil misstanden in de markt – en met name binnen het sociaal domein aanpakken. Dit doen zij door het inzetten van jarenlang verzamelde unieke historische data en daarmee zijn zij de aangewezen partij. Hierbij stellen zij het maatschappelijke belang echt voorop. Het ultieme doel: ervoor zorgen dat zorggelden goed terecht komen! Tot nu toe maakte Graydon altijd handgemaakte data-analyses voor gemeenten. Een project kostte al gauw een aantal maanden, en zodra de rapportage werd opgeleverd was de informatie al verouderd. Tijd dus voor een partner die in staat was om deze data sneller, beter en accuraat te ontsluiten. In NAVARA vond Graydon een samenwerkingspartner om dit te realiseren. Ook bij NAVARA worden ze gedreven door de wens om de wereld een beetje beter te maken. Daarnaast is Graydon ook onder de indruk van de snelheid van werken, de gebruiksvriendelijkheid van de oplossingen en de wijze waarop NAVARA structureel meedenkt.

“Data om de juiste keuzes te maken wordt met de dag belangrijker”

De oplossing

Als technologie consultant ontwikkelde NAVARA, speciaal voor het opsporen van fraude binnen de zorg, het dashboard Sociaal Domein Fraude. Een dashboard waarin gemeenten realtime toegang hebben tot relevante data omtrent hun zorgverleners. Denk aan gegevens zoals de juridische structuur, financiële positie en eventuele, opmerkelijke situaties. Het dashboard toont diverse indicatoren die helpen bij het opsporen en identificeren van oneigenlijk gebruik van zorggelden. Zo wordt eenvoudig zorgfraude in kaart gebracht en kunnen gemeenten hierop acteren. En dat is nodig! Per jaar wordt voor maar liefst 35 miljoen euro aan zorgfraude vastgesteld bij Nederlandse gemeenten. Het dashboard is ontwikkeld op het TOBI (Tactical Operational Business Insights) platform van NAVARA. Een veilig en schaalbaar platform dat complexe data visualiseert en inzichtelijk maakt.

Standaardisering zorgt voor slagkracht

De kracht van het platform en daarmee het dashboard ligt deels bij de enorme hoeveelheid data waarover Graydon beschikt. Anderzijds is NAVARA in staat deze complexe datastroom te ontsluiten, te analyseren en te visualiseren. Dit doen ze middels hun unieke way of working die ervoor zorgt dat ze de belofte kunnen doen om binnen zes weken een MVP (minimal viable product) op te leveren. De start – de zogeheten Ignite fase – duurt twee weken en draait om het goed definiëren van het product en de eerste designs. Aansluitend vindt de Perform fase plaats, waarin de Elite Performance Teams van NAVARA binnen vier weken zorgdragen voor een betrouwbaar en werkbaar MVP.

“Bedrijven willen geen gecalculeerd risico, maar zijn op zoek naar een voorspelbaar risico”

Daarbij is deze methodiek volledig datasource en datamodel onafhankelijk. Hierdoor kan efficiënt en effectief ontwikkeld worden en wordt informatie altijd vanuit een single source of truth gehaald. Schaalbaarheid en doorontwikkeling is met deze methodiek eenvoudig te realiseren.

Slechts het begin

Het dashboard Sociaal Domein Fraude is inmiddels in gebruik genomen door diverse gemeenten die actief de strijd aan gaan tegen oneigenlijk gebruik van zorggelden. En met succes! De verwachting is dat met de UBO (Ultimate Beneficial Owners) wetgeving nog meer gemeenten gebruik gaan maken van het dashboard.

Eindeloze mogelijkheden

Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Het TOBI platform van NAVARA leent zich uitstekend om ook voor andere, datagedreven vraagstukken ingezet te worden. Waarbij het niet gaat om het incalculeren van risico’s maar het voorspellen van risico’s. De data hiervoor is feitelijk allang beschikbaar. Nu is het zaak om deze data ook voor je te laten werken. Door meer insights te realiseren kunnen bedrijven onderbouwde keuzes maken.

Meer weten over Graydon, klik hier.