/ Charlotte Barnhoorn

User Experience Expert

/ Buiten de gebaande paden

Creatief, enthousiast en goudeerlijk. Zo kan Charlotte het beste omschreven worden. Ze zingt onder douche en schrijft zo af en toe een blog, maar ook sushi en ijskoffie vallen onder haar hobby’s. Ze spreekt vloeiend Engels en Photoshop.

Haar liefde voor technologie zat er al sinds jongs af aan in. Vanaf haar 12e was ze al aan het coderen om haar eerste website te maken. De Photoshop van toen draaide toen ook al op haar computer, waarmee ze voor vader zijn business vaak marketing materialen maakte.

Waar haar leraren op de middelbare school haar vaak dromer noemde, kwam ze er zelf later achter dat ze niet een dromer was, maar een ideeën machine.

 

Ze  ging naar de hogeschool in Amsterdam en heeft in September 2015 haar BSc in Communicatie afgerond. Hoewel ze hier zeker dingen heeft geleerd die ze ‘in het veld’ kan gebruiken, noemt ze zichzelf liever een ‘autodidact’ omdat veel van de opgedane kennis zelf bij elkaar is verzameld door middel van boeken, YouTube, Fora, Conferenties, Blogs en collega’s.

‘’Mijn nieuwsgierigheid brengt me buiten de gebaande paden, en dit heeft me onder andere een jaar in Hollywood gebracht waarbij ik een marketing/antropologisch onderzoek heb gedaan voor Bugaboo. Door de verschillen van de Nederlandse en Amerikaanse cultuur op het gebied van marketing in kaart te brengen heb ik een Applicatie-voorstel geschreven om hun nieuwe product, de Bugaboo Boxer, de market op te brengen’’.

‘’Mijn vader zei altijd: Als je van je hobby je werk maakt, dan hoef je geen dag meer te werken. Ik voel me bevoorrecht dat ik op mijn 25e werk bij een bedrijf waar ik elke dag dit gevoel heb’’.

/ Focus op ontwikkeling

Toen ze terugkwam van haar onderzoek wist ze dat ze haar affiniteit met de technologische kant van het UXen moest volgen en is ze bij Apple gaan werken. Veel van mijn soft-skills heb ik hier mogen ontwikkelen, een geweldig mooi bedrijf.

Na een tijdje zelfstandige te zijn geweest en klussen heeft gedaan voor verschillende reclamebureaus, maar ook een tijd lang de e-mail marketing bij Adidas, kwam NAVARA op haar pad.

‘’NAVARA is een prachtig bedrijf met de focus op zijn mensen en ontwikkeling, hoe ik het het liefste zie. Vandaar dat ik ook elke dag met veel plezier naar mijn werk ga’’.

/ Business challenges uitwerken

Voor NAVARA is Charlotte op dit moment werkzaam bij ABN-AMRO, binnen de AppFab. ‘’De AppFab is het team wat apps maak voor de medewerkers van de bank. Hiervoor maak ik gebruik van de design thinking methode. De valkuil waarin velen van ons vallen, is blindelings vertrouwen op onze aannames. Wanneer we een business challenge en hierbij mogelijke oplossing zien, zijn we snel geneigd om oplossingsgericht te denken, en hierbij onze eigen aannames leidend te laten zijn.

Als we deze aannames gaan gebruiken om business challenges uit te werken, is de kans dat de oplossing die we voor de klant verzinnen niet de oplossing is die de klant uiteindelijk wil zien, met als gevolg dat het product wat gebouwd wordt, niet aansluit op de wensen van de klant en een pijnlijke dood sterft. Door aannames te valideren bij de eindgebruiker, maken we de kans op een succesvol product vele malen groter’’.