In gesprek met NAVARA

Met een team van 200 specialisten, geeft NAVARA virtuoos en daadkrachtig vorm aan ieder software development-project. NAVARA creëert impact: dat is de belofte. Maar wie zijn de mensen achter het succes van dit business technology bedrijf? Maak kennis met onze collega’s en ontdek hun persoonlijke drijfveren, de passie voor hun vak en hun visie op impact.

“Je moet mensen aannemen die beter zijn dan jijzelf.”

Teambuilding als mentaliteit

Arnold Kamminga is CEO van NAVARA. Hij is van de generatie waarin de dienstplicht een vertrouwde periode voor iedere jongeman was en volgde tijdens die diensttijd een officiersopleiding. “Die teambuilding die ik in mijn diensttijd heb ervaren, heeft een duidelijke basis gelegd voor een mentaliteit waar ik nog steeds de vruchten van pluk.”

“We creëren de gewenste impact voor onze klanten”

Ondernemersgeest en nieuwe ontwikkelingen in IT

Hij signaleerde de razendsnelle opkomst van de IT en na zijn studie Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven ging hij aan de slag als programmeur. Daarna zag hij kansen om zijn ervaring in dienst van commercie te zetten. En dat was vooral een kwestie van durven en doen. “Vanaf 08.30 uur zat ik met de telefoon in de aanslag en voor ik het wist had ik de Belastingdienst en ABN AMRO als grote klanten.”

In de jaren 90 was Arnold met een directieteam verantwoordelijk voor de groei van 80 naar 650 medewerkers van ELC Informatietechnologie in ’s-Hertogenbosch. “Een prachtige tijd, waarin ICT enorme innovatieve ontwikkelingen doormaakte.”

De celstructuur van Eckart Wintzen als inspiratiebron

Toen ELC onderdeel werd van Ordina, werd Arnold lid van het Executive Committee om in 2005 met een aantal mensen te gaan ondernemen in de IT sector naar het Eckart Wintzen principe.

Vanuit diezelfde visie ging Arnold in 2012 aan de slag met NAVARA. “Met zeven man, allemaal hoogopgeleid en barstensvol ambitie en met een nieuwe visie, zijn we gaan bouwen. Tot op de dag van vandaag maken we voor onze klanten de impact die ze nastreven. En ‘eagles fly with eagles’, want een high end line-up zorgt voor dito klanten en aanwas van nog meer talent in de organisatie. Al onze collega’s etaleren hun daadkracht op absoluut top level.”

Altijd de menselijke maat voor ogen

Nog steeds is de celstructuur de basis van het huidige succes. Kleine zelfstandige Business Units. De menselijke maat is leidend. Daardoor zijn we slagvaardig en kunnen we impact maken. Elke ‘cel’ kan en mag zelf bepalen wie ze aanneemt en wie welke training krijgt. En doordat in de cel ook het klantcontact zit, sluit dat dus naadloos aan.

Verder hebben we de Wet van 37. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van 37 waarin men te maken heeft met veel veranderingen, van een jong gezin bijvoorbeeld. Dan is het goed om samen een sanity check te doen en met elkaar keuzes te maken. “Ik houd van duidelijkheid en geen gedoe. Dat geeft de rust en het vertrouwen die nodig zijn om succesvol te kunnen blijven.”

Kwaliteit van software development: een bewezen basis voor succes

Arnold laat zich graag inspireren door jonge mensen, nieuwe inzichten en fris elan. “Er is een duidelijke correlatie tussen de kwaliteit van een software development afdeling en de performance van het totale bedrijf. Daarom wil je altijd werken met de beste mensen die met hun skills in teamverband het verschil kunnen maken voor onze klanten. Daarnaast moet je mensen aannemen die beter zijn dan jijzelf. Dat brengt nieuwe ideeën en energie”.

“NAVARA is echt een slimme organisatie waarbij we datgene wat er echt toe doet ook echt goed doen. Dat geldt intern voor onze collega’s en extern voor onze partners. En daarmee kunnen we optimale kwaliteit waarborgen in alles wat we doen.”

De P51 Mustang als metafoor

Arnold is naast CEO van NAVARA een fanatiek wielrenner. Niet alleen voor de conditie maar ook om een grote bijdrage te leveren aan Stelvio for Life. Zij doen onderzoek naar de behandeling van kanker op basis van een DNA-profiel. Jaarlijks fietst hij met een groot aantal collega’s de pas op in Italië. “We gaan dit jaar een miljoen euro bij elkaar fietsen!”

Hij beschikt daarnaast over een private pilot license. En door die bril van een piloot vergelijkt Arnold zijn visie en de implementatie daarvan gekscherend met een P51 Mustang, een vliegtuig dat in de jaren 30 van de vorige eeuw ontworpen is.

“In een half jaar van bouwtekening naar productie met pure eenvoud die zo goed was, dat dankzij de P51 het verschil kon worden gemaakt in WW2. Ongekend eigenlijk maar het bewijst dat succes vaak vraagt om een eenvoudige benadering en simpele toepassing. Daarmee creëert NAVARA impact.”