In gesprek met NAVARA

Met een team van 200 specialisten, geeft NAVARA virtuoos en daadkrachtig vorm aan ieder software development-project. NAVARA creëert impact: dat is de belofte. Maar wie zijn de mensen achter het succes van dit business technology bedrijf? Maak kennis met onze collega’s en ontdek hun persoonlijke drijfveren, de passie voor hun vak en hun visie op impact.

“Ik wil werk doen dat ertoe doet: met skills en kennis het verschil maken”

Ondanks dat ze de 30 nog moet aantikken, heeft Data Scientist Eva Oudemans al een bevlogen carrière achter de rug. Als analyticus heeft ze een zwak voor data maar de menselijke maat blijft voor haar de werkelijke prioriteit.

“Analysetechnieken staan nooit op zichzelf maar geven experts de input om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Dat gaat data zelf nooit doen.”

De econometrist met een duurzaam hart voelt zich vanuit die drive bij NAVARA als een vis in het water.

Nieuwe expertise

Tot aan de 6e klas van de middelbare school dacht Eva Oudemans nog rechten te gaan studeren maar een open dag van de opleiding Econometrie maakte daar een drastisch einde aan. “Als kind vond ik rekenen altijd al het leukste om te doen maar dit zag ik tot die tijd nog niet als mijn kracht. Ik vond advocaten veel meer tot de verbeelding spreken. Na die open dag kwam ik dus toch in de ban van Econometrie. Een relatief onbekende studie waar je leert om op basis van ‘real data’ complexe vraagstukken te beantwoorden. Zodat je ergens het grote verschil kunt maken.” Een stagebrief aan ING eindigde uiteindelijk in een baan als HR-analytics Specialist. Een volkomen onontgonnen vakgebied waarin Eva zelf het wiel kon uitvinden. Als ‘expert’ van nauwelijks 24 werd zij door ING Australië gestrikt om dit vakgebied op de kaart te zetten. Een even leerzame als uitdagende ervaring.

Waarde creëren vanuit analyse­technieken

“Ik ging vers vanuit een studentenhuis naar Sydney, een enorme stap uit mijn eigen comfort zone. Maar al snel ontdekte ik dat het aarden in een nieuwe omgeving mij gelukkig makkelijk afging.” Op de strategische HR-afdeling leerde zij data in te zetten op alle niveaus. Van het spotten van talent en monitoren van systeemprocessen tot het analyseren van bonussystemen om de ontwikkeling van werknemers te stimuleren.

Met name het menselijke verschil maken en waarde creëren, bleken de grootste drivers voor Eva. Met haar kennis en skills wil zij werk doen wat er echt toe doet en waarin dat kleine verschil zichtbaar en tastbaar wordt. “Ik miste soms de echte impact binnen een grote corporate organisatie. In een kleine constellatie kan ik als consultant die impact wel maken.

Bij NAVARA had ik direct een goede klik. Het is een platte organisatie waarbij je meer gewaardeerd wordt op kwaliteiten en talenten die je hebt en dan op de meters die je hebt gemaakt. Bovendien voelde ik een enorme betrokkenheid van iedereen die daar werkt en dat sprak me direct aan.”

Duurzame ambities

Inmiddels werkt Eva als Product Owner voor klanten binnen de energiebranche. Een ongelooflijke actuele en dynamische wereld waarin duurzame transities de basis vormen van iedere uitdaging. “Je ziet dat op veel fronten hoge duurzame eisen aan organisaties worden gesteld, terwijl de infrastructuur van ons energienet bijvoorbeeld, daar niet altijd even goed voor is uitgerust. Met onze applicatie en modellen brengen we resources in kaart, kunnen we inschatten welke activiteiten waar nodig zijn en kunnen we processen ontwikkelen waardoor we het energienet slimmer uitnutten.

Zodat we echt die duurzame transitie kunnen doorzetten. Ik ben daarin heel pragmatisch en doelgericht. Ik probeer ieders kwaliteiten optimaal in dienst van het einddoel te zetten en uiteindelijk moet onze applicatie gewoon doen wat hij moet doen. En daar gaat mijn duurzame hart echt harder van kloppen!”

De menselijke touch

De term ‘nerd’ ziet Eva als een geuzennaam. Want zonder nerds kunnen we niet dat verschil maken dat we als bedrijf nastreven. Binnen een IT-omgeving is het verleidelijk om de technologie dan ook centraal te stellen. Terwijl de combinatie met de menselijke factor écht het verschil maakt. En daarin komt ook weer de HR-analist in Eva bovendrijven. “Ik wil altijd structureel verbeteren en ik zag dat de menselijke touch onderbelicht dreigde te raken. Terwijl het juist een mooie uitdaging is om werknemers beter te begeleiden en daarmee de relatie tussen consultants en onze klanten te optimaliseren”.

Met die ‘best of both worlds’-skills, treedt Eva binnenkort toe tot het managementteam om de menselijke maat structureel te implementeren en te bewaken. Een belangrijke troef binnen de strategie van NAVARA en een grote stap in het verwezenlijken van haar eigen ambities. Win-win. “Het lijkt mij fantastisch om over 5 jaar te kunnen zeggen dat digitalisering structureel bijdraagt aan een duurzame wereld waarin NAVARA en onze klanten maximaal duurzaam ondernemen”.

Bowie

Het afgelopen jaar is Eva óók nog moeder geworden van een dochter waarbij de keuze voor de naam trouwens niet over één nacht ijs ging. Want de naam Bowie werd door deze Data Scientist natuurlijk geanalyseerd op verschillende parameters. “We wilden beiden een naam die we niet alleen mooi vonden maar die ook iets kon zeggen over de persoonlijkheid van onze mooie dochter. Stoer, onderscheidend, creatief. En die ook iets moest zeggen over anders durven zijn, je eigen pad volgen en inderdaad, doen wat ertoe doet.

David Bowie heeft het allemaal.” Eva lacht om de challenge die ze haar dochter geeft om dit allemaal te moeten waarmaken maar ze maakt zich geen zorgen. “Ze is net 1 jaar geworden en ik kan jullie verklappen, vooralsnog lukt haar dat prima!”