Een nieuwe analyse-straat met impact op conversie

Over Booking.com

Booking.com, opgericht in Amsterdam in 1996, is uitgegroeid van kleine Nederlandse startup tot een van ’s werelds grootste e-commerce bedrijven voor reizen. Het is de missie van Booking.com, om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven.

 

Het speelveld

Booking.com helpt enorme hoeveelheden klanten bij het vinden van accommodaties. De markt voor het boeken van accommodaties is zeer competitief. Het gebruik van de gigantische hoeveelheden data van Booking.com zijn een Unique Selling Point. Met dit doel worden grote volumes (Petabytes) aan gebruiksdata verzameld, om conversie te verhogen. Analyse hiervan vergt specialisme en speciale tooling.

De tactiek

Om te snappen hoe de website optimaal gebruikt kan worden, om zo veel mogelijk klanten succesvol te laten boeken, is inzicht in het gebruik van de diensten belangrijk. Er is meer informatie te halen uit het gebruik door nieuwe tooling in te zetten, en zijn we daarom bezig om nieuwe analyses op de data op te zetten.

De standaard tooling bleek hiertoe niet voldoende in staat om de analyses te ondersteunen. Er is een team ingezet dat werkt aan analyses in een eigen analyse-straat. Deze wordt ontwikkeld bovenop de bestaande big-data architectuur.

 

Het eindresultaat

De nieuwe analyse-straat is in staat om uit grote hoeveelheden data business metrics te ontlenen die de business in staat stellen om de klant optimaal te bedienen. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om een gebruiker nog beter van zoekterm tot booking te volgen. De verbetering heeft een grote impact op conversie.