In gesprek met NAVARA

Met een team van 200 specialisten, geeft NAVARA virtuoos en daadkrachtig vorm aan ieder software development-project. NAVARA creëert impact: dat is de belofte. Maar wie zijn de mensen achter het succes van dit business technology bedrijf? Maak kennis met onze collega’s en ontdek hun persoonlijke drijfveren, de passie voor hun vak en hun visie op impact.

“NAVARA werkt in een celstructuur maar denkt nooit in hokjes”

Tom van de Zande

De opa van Tom van de Zande was een techneut avant la lettre. Hij bouwde al computers en schreef daar zelfs boeken over voordat het digitale tijdperk überhaupt was uitgevonden. Genetisch materiaal dat duidelijk is blijven hangen bij deze Technology Officer van NAVARA die zijn eerste programmeerstappen zette toen hij een jaar of 8 was.

“De whizkid pre-computer die ik ooit voor mijn verjaardag kreeg, bracht alles in een stroomversnelling”

Passie voor techniek

Op de middelbare school had Tom al een goedlopend bedrijfje in het maken van websites. Met een zelfbedacht Content Management Systeem kon hij snel en soepel opleveren. “We stonden aan de vooravond van het internet zoals we dat nu kennen en met wat schoolvriendjes gingen we dagelijks online via een inbelverbinding om te chatten en te surfen op het net. Het leek mij gaaf om zelf een website te kunnen maken en voor ik het wist had ik meer dan 10 sites draaien waaronder de site van school zelf”.

De stap om Technische Informatica te gaan studeren aan de TU leek dan ook de meest logische. “Maar ik koos daarbij wel voor een minor Economics, Law & Management. Ik kom zelf uit een echt ondernemersgezin en merkte als mini-ondernemer, dat er meer skills belangrijk zijn naast het programmeren”. Na zijn studie blijft Tom freelancen, lanceert hij nog meer eigen producten en binnen het bedrijf van zijn ouders krijgt hij de ruimte om zich breder te ontwikkelen. Met die bagage vond hij het uiteindelijk tijd voor een sprong in het diepe.

Technisch vakmanschap

“Toen ik ging solliciteren heb ik gesprekken gevoerd voor zowel in-house als consultancy rollen. Als ondernemer leerde ik om te vertrouwen op mijn onderbuikgevoel en dat gevoel was zeer goed tijdens het gesprek met NAVARA. Er was een geweldige persoonlijke klik en het ontbreken van een hokjesgeest en het juist denken in mogelijkheden was voor mij doorslaggevend. Dat zit echt in de cultuur van ons bedrijf”.

Tom’s eerste dag was direct bij een grote klant en de way of working binnen een grote organisatie was na jaren van zelfstandigheid wel even wennen. Maar de combinatie van kennis en skills én een vruchtbare werkvloer, resulteerde in het technisch vakmanschap waar grote behoefte aan was. Nog steeds heeft hij een zeer warme relatie met het bedrijf waar hij zich als echte Navariaan op zijn plek voelt.

Cultuurbewaker

Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heeft Tom de explosieve groei van NAVARA aan den lijve ondervonden. Als Technology Officer houdt hij zich onder andere bezig met het borgen van de belangrijke culturele identiteit. “Cultuur is kwetsbaar en wanneer je zo hard groeit als wij, dan kan dat soms ondersneeuwen. Wij blijven dat bewaken. Door pizzasessies te organiseren bijvoorbeeld, die overigens zijn uitgegroeid tot strak voorbereide kennissessies die live worden gebroadcast. Compleet met externe sprekers, relevante topics en best practices.

De komende periode gaan we dat nog verder uitbreiden met een focus op hogere kwaliteit en productiviteit. Daarnaast maken we onze sessies beschikbaar voor klanten. Want we willen de drempel verlagen om kennis te delen en klanten te betrekken”. Binnenkort tuigen we zelfs een groot en interactief kennisfestival op, compleet met break-outs, spelelementen en interne competities. “Geweldig om hierover na te mogen denken en mede vorm te geven. We willen de kwaliteit en de output van onze virtuose en daadkrachtige collega’s bewaken en vergroten. Want zij maken uiteindelijk het verschil bij onze klanten en zorgen voor de resultaten die van ons worden verwacht.”.

Onderscheidend vermogen

Voor de nabije toekomst koestert Tom nog stevige ambities binnen NAVARA. “Over drie jaar zijn we misschien wel met 500 collega’s en zijn we een gevestigde naam die een flinke deuk in een pak boter kan slaan. Maar wel met de juiste cultuur waardoor we met zijn allen echt trots op de toko kunnen zijn en blijven. Met een andere dynamiek problemen oplossen op
maatschappelijk niveau; dat wil ik. We zijn echt een serieus IT-bedrijf met interessante uitdagingen en we komen langzaam in de positie dat we het verschil kunnen maken met onze reputatie en ons trackrecord. Zodat we kunnen blijven doen wat ertoe doet en ‘het kunnen fixen voor de toekomst.’ Dat zou echt gaaf zijn!”.

De whizkid pre-computer is er overigens nog steeds. “Volgens mij ligt hij nog ergens bij mijn ouders. Ik zal ‘m weer eens tevoorschijn halen. Kijken of ik met 4 MB RAM geheugen een waanzinnige app kan programmeren!”.